vrijdag 25 augustus 2017

Ik ben zweminstructeur en weet dus alles!

Ik ben zweminstructeur en weet dus alles!
Was het maar waar. Hoe langer ik in het vak zit, hoe gekker en ingewikkelder het wordt. Voor mij in ieder geval. Een voorbeeld: welke zwemslag dient nu centraal te staan in de opleiding? Weet jij het? Ik niet!
De omstandigheden waarin gezwommen wordt verschillen sterk. Ik denk dan aan een vierkant zwembad met helder water zonder golfslag, een golfslagbad, een wildwaterrivier, een baggersloot, een groot meer met troebel en soms diep koud water, de rivieren, de zee, de branding langs de kust, etc..

In Nederland en in de opleidingenstructuur hoor ik toch heel vaak dat de schoolslag de belangrijkste is. Bij doorvragen waarom volgt meestal de argumentatie; je kunt het lang volhouden en er dus grote afstanden mee afleggen; je hoofd bevind zich boven water zodat oriënteren goed lukt.

Leuk. Maar nu mijn visie in vragende vorm:


  • Waarom zwemmen de lange baanzwemmers borstcrawl en geen schoolslag?
  • Op de rug kun je toch heerlijk rustig drijven zonder moet te worden?
  • Wel eens geprobeerd om in een golfslagbad of door de branding langs de kust te zwemmen met een reguliere zwemslag?
En dan lestechnisch benaderd:

  • De schoolslag is lastig aan te leren, min of meer tegennatuurlijk?
  • De borstcrawl kun je opbouwen vanuit de natuurlijke "hondjes" beweging?
  • Op de rug (enkelvoudige rugslag) kun je ademhalen wanneer je maar wilt, dus voor de hand liggend?
  • De rugcrawl benut ook de armstuwing ten opzichte van de enkelvoudige rugslag, dus logisch?
  • De samengestelde rugslag geeft meer rendement dan de enkelvoudige, die armen hebben we toch niet voor niets?
Praktisch benaderd:
  • In de branding zwem je tijdens het evenwijdig zwemmen met de vloedlijn bij voorkeur een zijslag zoals bv. de zeemanslag, zijslag of Northern Kick. Indien je daarbij het gezicht richt op de kust en duinenrij is oriëntatie simpel en spoelen de golven vanaf achter over je hoofd.
  • Door de branding zwemmen doe je het beste met de vlinderslag. Het rite van de dubbele arminsteek synchroniseer je met de golfslaglengte.
De logica kun je dus op meerdere wijzen benaderen en onderbouwen. Toch?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie.